robotika v mateřské škole

Robotika v mateřské škole – jak roboti pomáhají dětem učit se hrou

Robotika v mateřské škole byla pár let zpátky něčím zcela nemyslitelným. Spolu s digitalizací ale nastal zlom. Díky ní se robotika a programování staly nedílnou součástí výuky, a to nejen ve školách základních, ale také v mateřských. Ač se názory na technologie ve školkách různí, časem si k robotice budou muset najít cestu všichni. Její využití v rámci učení pro děti bude totiž i s ohledem na změny v Rámcovém vzdělávacím programu nevyhnutelné. 

Roboti jako nástroj pro zábavné učení pro děti

Na první pohled se může zdát, že se robotické pomůcky pro práci s předškoláky nehodí. Věřte mi ale, že jejich využití v MŠ má opravdu smysl. Robotika v mateřské škole totiž není jen o technologiích. Roboti se s trochou fantazie dají využít k celkovému rozvoji předškolních dětí. Robotické pomůcky jsou skvělým nástrojem, se kterým mohou děti formou hry rozvíjet své kreativní a logické myšlení, prostorovou orientaci nebo komunikaci a spolupráci. 

Výhody robotiky v mateřské škole

Logické myšlení a řešení problémů

Již děti předškolního věku začínají chápat základní principy logiky a algoritmů. Algoritmus je postup, kterým je možné vyřešit zadaný úkol. Při práci s roboty se děti zábavnou formou učí hledat řešení problémů, plánovat, aby daného řešení dosáhly a zároveň se učí, jaké kroky k vyřešení úkolu zvolit. 

Prostorová orientace

Když děti pracují s roboty, zábavnou formou rozvíjí prostorovou orientaci. Pokud robota programují s účelem, aby se pohyboval po určité trase, musí přemýšlet o tom, jaké kroky jsou potřeba k dosažení cíle. Tím se učí se chápat prostorové vztahy mezi jednotlivými objekty. Při programování pohybu se děti učí rozpoznávat, jakým směrem robot pojede. Tím si děti procvičují základní směry. 

Komunikace a spolupráce

Roboti se dají využívat k práci individuální i skupinové. Mohou tak sloužit jako pomocník pro podporu a rozvoj týmového ducha. Děti s roboty mohou pracovat v menších či větších skupinkách, společně mohou hledat řešení problémů a diskutovat o nejlepších postupech nebo robotům plánovat úkoly. Skupinová práce u dětí podporuje spolupráci a komunikační dovednosti. Děti se učí domlouvat, respektovat názory ostatních, naslouchat si a vyjadřovat své nápady a myšlenky.

robotika v mateřské škole
S roboty mohou formou hry předškoláci rozvíjet mnoho svých dovedností.

Vhodné robotické pomůcky do MŠ

Pro robotiku v mateřské škole existují vhodné robotické pomůcky, které jsou bezpečné, jednoduché na ovládání a které umožňují dětem rozvíjet dovednosti jako je logika, kreativita nebo prostorová orientace. Zde je několik druhů robotů, které se hodí pro práci s předškolními dětmi:

Robotická myš Code & Go

Robotická myška je interaktivní pomůcka, se kterou děti formou hry seznámíte se základy kódování. Má jednoduché ovládání v podobě barevných tlačítek na svém těle, pomocí kterých ji děti programují k pohybu v bludišti tak, aby našla sýr. Myš svítí, vydává zvuky a má 2 rychlosti.

Bee-bot/Blue-bot

Obdobným způsobem funguje Bee-bot. Tento robot vypadá jako včela. Stejně jako robotická myš má na těle ovládání v podobě tlačítek. Pomocí nich děti Bee-bota programují, aby se pohyboval po podložce se čtvercovou sítí, do které lze umístit jakékoliv tematické obrázky. S robotem si tak děti mohou procvičovat barvy, tvary, znalost pohádek nebo lidského těla.

Blue-bot je vylepšenou verzí Bee-bota, na rozdíl od něj disponuje Bluetooth připojením. Díky tomu nabízí více možností programování a dálkového ovládání pomocí mobilního telefonu, tabletu nebo počítače.  

Botley

Dalším vhodným robotem do mateřské školy je Botley. Botley vypadá jako skutečný robot – má dvě kolečka a odnímatelné paže. Od předchozích robotů se liší tím, že má externí ovládání v podobě ovladače, na kterém je několik tlačítek pro jeho programování. Pohybovat se může po jakékoliv rovné ploše, takže nabízí nekonečné možnosti kódování. Botley dokáže zdolat jakoukoliv dráhu, umí se vyhýbat překážkám i posouvat předměty. 

Ozobot

Ozobot je malý přátelský robot, který děti kreativním způsobem seznámí s programováním. Tento robot se pohybuje pomocí koleček po drahách s ozokódy, které se kreslí fixami, které jsou součástí balení. Pomocí barevného kódování na papíru si děti mohou zvolit různé trasy a úkoly pro robota. Ozobot umí měnit rychlost, směr i barvu. Programovat ho je možné také dálkově pomocí bezplatné aplikace pro mobilní telefon, tablet nebo počítač.

Který robot je nejlepší?

To nejde jednoznačně říci. Každý robot má své výhody a nevýhody. Robotické pomůcky ve školce by měly být intuitivní a bezpečné, zároveň by ale měly být dostatečně interaktivní, aby děti zaujaly a podpořily je v rozvoji základních dovedností. Pro mladší děti je ideální robotická myš, pro předškoláky se hodí Bee-bot/Blue-bot nebo Botley. Tito roboti dětem umožňují se zábavnou a kreativní cestou seznámit s jednoduchým programováním a logickým myšlením. 

Využíváním robotiky v mateřské škole můžeme děti snadno motivovat k učení a k jejich rozvoji v různých oblastech. Práce s roboty dětem poskytuje hravý a praktický způsob, jak rozvíjet a posilovat jejich dovednosti, které v budoucnu využijí nejen při učení, ale také v každodenním životě.

Jak s roboty učit děti ve školce?

Pokud chcete využívat roboty s předškoláky v mateřské škole, ale nevíte jak na to, přečtěte si článek Zábavné učení s roboty – tipy na programování s předškoláky, který najdete v Předškolákov+

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

four × two =