Dnes se společně podíváme blíže na to, co je to logopedická prevence. Protože vás nechci zahrnovat obsáhlou teorií jako na vysoké škole, zaměříme se na základ, který je dobré znát.
Co je to logopedická prevence a kdo ji může provádět
Logopedická prevence je soubor (hravých) aktivit, které podporují přirozený vývoj řeči a rozvoj řečových dovedností u dětí. Zároveň slouží jako prevence předcházející vzniku vad řeči.
Mezi nejčastější potíže u dětí předškolního věku patří dyslálie (špatná výslovnost jedné nebo více hlásek) a opožděný vývoj řeči, který se může postupně rozvinout až ve vývojovou dysfázii. Díky logopedické prevenci jsme schopni poruchu nebo nesprávný řečový vývoj odhalit včas a dítěti pomoci.
Logopedickou prevenci nemůže vést kdokoliv. Zajišťovat ji může pouze logopedický asistent/ka, kteří prošli akreditovaným kurzem logopedické prevence, nebo mají vysokoškolský titul (stačí Bc.) v oboru speciální pedagogika se zaměřením na logopedii.
Logopedická prevence v mateřské škole
Ve školce můžeme logopedickou prevenci provádět v průběhu každodenního režimu přímo ve třídě, nebo po pracovní době v podobě kroužku. Ideální počet dětí v logopedickém kroužku je 4-8.
Ať ji budete praktikovat tak nebo tak, mějte na paměti, že logopedická prevence v mateřské škole nenahrazuje péči klinického logopeda. Toto je důležité říci také rodičům. Hodně z nich si myslí, že když ve školce děláme logopedickou prevenci (nebo dítě chodí do kroužku), naučí se v něm „správně mluvit“. Tak to ale opravdu není. Logopedická prevence je jen podpůrná a odbornou péči logopeda nikdy nenahradí.

Na co myslet, než s logopedickou prevencí začneme
Co je ještě důležité podotknout (i když to všichni víme, ale opakování je matka moudrosti), že v rámci logopedické prevence vždy volíme aktivity podle věku a schopností dětí. Nikdy jim nedáváme složitější úkoly, když víme, že je děti ještě nejsou schopné zvládnout.
Pokud jste začínající učitel mateřské školy nebo logopedický asistent a nejste si jistí, co v jakém věku děti zvládají, doporučuji publikaci Diagnostika dítěte předškolního věku od Jiřiny Bednářové. I já jsem kdysi byla začátečník a tato publikace mi opravdu hodně pomohla. Najdete v ní přehledné tabulky, které slouží jako orientační vodítko. Tabulky vám pomohou, ale nedržte se jich striktně, protože každé dítě je individualita a rozvíjí se vlastním tempem.
Oblasti logopedické prevence
Teď už se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu, tedy k tomu, co vše můžeme s dětmi během logopedické prevence v mateřské škole procvičovat. Možná vás překvapí, že logopedická prevence se netýká pouze rozvoje řeči. Zahrnuje mnohem širší spektrum oblastí:
- sluchové vnímání,
- zrakové vnímání,
- oromotoriku mluvidel (artikulační cvičení),
- dechová cvičení,
- motoriku (jemnou, hrubou, grafomotoriku),
- řeč,
- (fonematický sluch) – dávám ho do závorky, protože je součástí sluchového vnímání. V rámci logopedické prevence je ale opravdu důležitý, takže ho zahrnuji samostatně.
Tímto pro dnešek skončíme. Doufám, že jsem vám nezavařila hlavy. Ve druhé části článku s názvem Logopedická prevence a její oblasti – tipy na hry pro děti, který je přístupný v členské sekci Předškolákov+, se podíváme blíže na jednotlivé oblasti logopedické prevence. Protože jsem hlavně praktička, nebudou chybět ani hry a aktivity do praxe, které s dětmi můžete ihned vyzkoušet.
