výuka předškoláků

Jak může vypadat Výuka předškoláků? Osvědčený průvodce strukturovaným dnem

Dobře naplánovaná výuka předškoláků pomáhá dětem rozvíjet dovednosti přirozeným a hravým způsobem. Předškoláci potřebují nejen pestrý program, ale také pravidelnost a rytmus, které jim přinášejí jistotu. Strukturovaný den pomáhá dětem lépe se soustředit, učit se novým věcem a přizpůsobovat se změnám.

Výuka předškoláků krok za krokem

Hodina by měla být vyvážená a zahrnovat různé aktivity – od volné hry, přes ranní rituály, řízené vzdělávací činnosti, až po pohybové aktivity a relaxaci. Základem je pravidelné střídání činností, aby děti neztrácely pozornost a motivaci k učení.

Příchod dětí a volná hra jako přirozený start dne

výuka předškoláků

Ráno přicházejí děti do školky s různou náladou – některé jsou plné energie a chtějí si okamžitě hrát, jiné potřebují více času na adaptaci. Výuka předškoláků by proto měla začínat volnou hrou, která jim umožní přirozeně se zapojit do dění ve třídě a připravit se na organizovanější část dne.

Volná hra může zahrnovat pestrou škálu činností – děti si mohou vybírat z námětových her, stavebnic, kreativních aktivit nebo prohlížení knih. Ideální je vytvořit různá stanoviště, která dětem nabídnou možnosti podle jejich aktuální potřeby. Někdo si chce hrát s kamarády, jiný si raději chvíli maluje o samotě. Důležité je nechat dětem prostor pro vlastní rozhodnutí.

Grafomotorika na velký formát jako první úkol dne

Ještě než se děti usadí do ranního kruhu, mohou se zapojit do grafomotorického cvičení. Výuka předškoláků by měla podporovat jemnou motoriku a uvolňování ruky. Velké archy papíru umístěné na stole, podlaze nebo dokonce na stěně umožňují dětem pracovat širokými pohyby. Ty jsou pro ně v tomto věku přirozenější a pomáhají v uvolňování ruky.

Grafomotorické úkoly mohou zahrnovat:

  • Volné kreslení vlnovek a spirál
  • Spojování bodů
  • Dokreslování obrázků

Pokud přicházejí s rodiči, mohou se do této aktivity krátce zapojit i oni. Takové chvíle pomáhají dítěti hladce přejít z domova do školkového prostředí a zároveň podporují spolupráci mezi školkou a rodinou.

Ranní rituály jako základ pevného řádu

Po volné hře a grafomotorice následují ranní rituály, které pomáhají dětem lépe se naladit na společný denní program. Výuka předškoláků by měla obsahovat pevné body dne, které dětem dodávají jistotu a usnadňují přechod mezi jednotlivými činnostmi. Ranní rituály by měly být krátké, ale pravidelné, aby si je děti snadno osvojily.

Nejčastěji začínají společnou písní nebo říkankou, která děti propojí a vytvoří příjemnou atmosféru. Po přivítání se s učitelem a kamarády mohou následovat jednoduchá dechová a pohybová cvičení, která pomohou dětem se zklidnit a připravit se na denní program. Chybět by neměla ani krátká diskuze o tom, co nás dnes čeká.

Pokud vás zajímá, jak pracovat s kalendářem a sledováním počasí v rámci ranního kruhu, přečtěte si článek: “Jak v mateřské škole pracovat s kalendářem a počasím? Osvědčené tipy pro ranní kruh.

Řízené vzdělávací aktivity v kruhu

Po ranních rituálech přichází čas na hlavní část výuky předškoláků, která je zaměřena na konkrétní vzdělávací cíl.

Co může obsahovat hlavní část výuky:

  • Sluchové a zrakové vnímání
  • Třídění a přiřazování předmětů
  • Jednoduché matematické a jazykové hry

Tato část by měla být co nejvíce hravá a interaktivní. Děti se nejlépe učí prostřednictvím smyslových a pohybových podnětů, proto je vhodné zařadit manipulativní pomůcky, hry na rozvoj logického myšlení a aktivity, kde zapojují více smyslů najednou.

Důležité je také střídat činnosti, aby si děti udržely pozornost. Žádná aktivita by neměla trvat příliš dlouho, a pokud je to možné, měla by být doplněna o krátký pohybový prvek nebo změnu stanoviště.

Pohybové aktivity jako prevence únavy

Děti v předškolním věku dlouho nevydrží sedět na jednom místě. Z toho důvodu je nezbytné pravidelně zařazovat pohybové aktivity. Výuka předškoláků by měla zahrnovat pohyb jako přirozenou součást učení. Například formou rytmických her, tance nebo napodobování různých zvířat a přírodních jevů.

Krátké pohybové přestávky pomáhají dětem zlepšit koncentraci, snížit únavu a předejít neklidu způsobenému dlouhým sezením.

Závěr hodiny a relaxace

Každá dobře vedená výuka předškoláků by měla končit klidovou aktivitou. Ta pomůže dětem zpracovat nově získané informace a připravit se na další část dne. I relaxace předškoláků může mít různé podoby – od poslechu pohádky, přes tiché hry, až po jednoduchá dechová cvičení.

Závěr hodiny by měl také zahrnovat krátké zhodnocení dne. Děti mohou sdílet, co se jim líbilo, co se jim povedlo nebo na co se těší příště. Tímto způsobem si upevňují sebevědomí, schopnost reflexe a vztah ke společnému učení.

Proč je důležité mít strukturovaný den?

Pravidelně se opakující prvky a jasná struktura pomáhají dětem lépe se orientovat v průběhu dne, rozvíjejí jejich schopnost plánovat a usnadňují jim přechod mezi jednotlivými činnostmi. Hodina, která je dobře promyšlená, umožňuje dětem nejen efektivní učení, ale také radost z objevování a přirozeného rozvoje.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

5 × five =